.

Valmista itsellesi vihersmoothie piristämään päivääsi.

perjantai 6. marraskuuta 2015

Kasvispizza, maissijauhopohja.


Maaliskuussa minulle  tuli täyteen viisi vehnätöntä gluteenitonta  vuotta. Pullaa ja leipää en ole kaivannut, mutta joskus olen kaiholla katsellut naapurin mehevää pizzaviipaletta. Nyt minulla on pizzaton kuivakausi loppunut. Päätin kokeilla pizzapohjaa maissijauhoista.

Iso pizza uunipannulla:

Pohja:

4 dl maissijauhoja
1 rkl psylliumia
5 - 6 dl vettä
1 rkl oliiviöljyä
1 tl oreganoa   kuivattua
1 tl basilikaa          "
1 tl sipulijauhoa      "
1 tl persiljaa          "
mustapippuria

Pinnalle:

2 dl tomaattisosetta
1 paprika ohuen ohuina suikaleina
1 rkl mäkimeiramia   ( vielä löytyi tuorettakin pihalta )
200 g juustoraastetta

Laita uuni kuumenemaan 225 - 230 asteeseen.

Sekoita pohja-ainekset löysähköksi taikinaksi ja kaada seos uunipellille leivinpaperin päälle, levitä tarvittaessa pizzan muotoiseksi lastalla. Paista pohjalevyä n. 30 min, paistoaika määräytyy pohjan paksuuden mukaan, tarkkaile paistostasi. Ota pizzalevy uunista ja levitä pinnalle täyteaineet. Jos olet chilin ystävä, niin valitse täytteeksi chili-tomaattipyreetä. Tavallinen tomaattisose antaa paremmin muille ihanille yrteille mahdollisuuden tuoksua ja maistua. Paista pizzaa uunissa vielä sen aikaa kun juusto sulaa ja saa vähän kaunista väriä.

Lisäys tekstiin  22.11 2015   Anna pohjataikinan turvota muutma minuutti ennin pannulle levitystä.


Vielä uuniin ruskistumaan n. 10 - 15 min.


Ajatella, viisi vuotta ilman pizzaa ja sitten tämä. Oi, nam.
Olin kyllä kokeillut jotain kukkakaalia pizzan pohjana, mutta ei se tuntunut näin hyvältä.

                                                                                                       Lautanen täältä

Tästä tuli niin hyvää, että seuraavaksi uskallan pizzaani tarjota jo vieraillekin.

4 kommenttia:

  1. Pitääkin kokeilla tuota versiota. Itse olen tehnyt pizzaa jo pidemmän aikaa tattarijauhoista ja hyvin toimii :)

    VastaaPoista
  2. No voi, noin kauan ilman pizzaa ;) MInä olen muuten vain vähentänyt vehnäjauhon käytön. Käytän spelttiä ja muita jauoha. Oikeistaan valkoista vehnää ei tarvii välttämättä missään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinhän se on, vehnää ei välttämättä tarvitse.

      Poista